Opvoeden, is dat eigenlijk nodig?

Een mooi blog van Anouk. Uiteraard zeg ik op de vraag in haar titel volmondig JA.
Maar ze beschrijft heel mooi dat ouderschap en opvoeden een leerproces. Want elk kind is anders en als ouders moet je je er ook in ontwikkelen. Het liefs in overleg en samen met je partner want dan kun je elkaar ook scherp houden en op een duidelijke lijn samen blijven zitten. Want niets is zo funest voor opvoeden als ouders die hun meningsverschillen in de opvoeding door laten werken.

anoukvdschans

opvoeden 2

Your real concern should be to remove all dangers but don’t interfere with the child; let him go on his way. – Osho

Met twee kleine kinderen ben ik me continu bewust van mijn verantwoordelijkheid als ouder. Tegelijkertijd vraag ik me echter steeds meer af of we kinderen wel moeten opvoeden. Uiteraard heb ik het hier niet over het zorgen voor de primaire behoeften van het kind. Waar het mij om gaat is de algehele opvatting over opvoeding dat wij als ouders weten wat onze kinderen in de toekomst nodig hebben en we ze dat moeten aanleren. Met als uitgangspunt dat ze op dit moment klaarblijkelijk nog niet goed genoeg zijn en we niet het vertrouwen hebben dat ze vanzelf zullen opgroeien tot volwassenen.

Tot ongeveer 2 jaar hebben kinderen helemaal geen gevoel van afgescheidenheid, voelen ze zich één met alles om zich heen en stroomt het leven vrijelijk door…

View original post 453 woorden meer

Geef een reactie

